کود ۱۹۶۳ برای درختان انار

کود ۱۹۶۳ که به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین و مؤثرترین کودها برای رشد گیاهان و درختان و مخصوصا درختان انار است، این‌روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با نحوه استفاده از کود ۱۹۶۳ در درختان انار آشنا کنیم.

 درختان انار

این درختان میوه در شرایط رشد مناسب بیش از 200 سال عمر می کنند، اما بیشترین تولید میوه در 15 سال اول زندگی گیاه اتفاق می افتد. برخی از درختان انار که در مکان‌های مناسب و با مراقبت مناسب کاشته می‌شوند، می‌توانند ظرف یک سال پس از کاشت میوه بدهند، اما اینکه میوه‌دهی درختان جدید تا سه سال طول بکشد، غیرمعمول نیست. درختان جوان تا 5 سال وقتی میوه های نارس می ریزند دچار ریزش مکرر میوه می شوند. این معمولاً با رشد درختان تحت شرایط استرس زا از جمله کود زیاد و آب زیاد اتفاق می افتد. با افزایش سن درختان، تب درون میوه کاهش می یابد. درختان انار از دانه رشد می کنند، اما دانه یک نسخه از گیاه مادر تولید نمی کند. بهترین راه برای تکثیر این درختان از طریق قلمه ساقه است. قلمه ها در زمستان برداشته می شوند و 12 تا 20 اینچ طول دارند. درختان جوان انار پس از ریشه زایی در عرض سه سال شروع به تولید میوه می کنند.

کود ۱۹۶۳ برای درختان اناردرخت انار از جمله درختانی است که از آنجایی که نهالی است و در زمین کاشته می شود نیاز به مراقبت ویژه دارد. علاوه بر این درخت به نوع آب و هوا و نوع خاک حساس است. بنابراین نمی توان آن را در همه جا و با هر شرایط آب و هوایی کاشت.

بیشتر بخوانید: کود ۱۹۶۳ برای درخت نارنج

کدام کود برای رشد درختان انار مناسب تر است؟

 کودهای شیمیایی و حیوانی هر کدام خواص خاص خود را دارند. به عنوان مثال، کودهای حیوانی که شامل کود مرغ، اسب، گوسفند و گاوی است، سرشار از موادی است که کیفیت خاک را بهبود می بخشد و آن را برای کشت بهتر آماده می کند. کودهای شیمیایی نیز دارای عناصر مختلفی از جمله عناصر ماکرو (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و عناصر ریز یا ریز مغذی هستند که هر کدام برای رشد گیاهان مفید بوده و در بهره وری اثر مثبت دارند. برای اینکه بهترین کود درخت انار را بشناسیم باید عناصر مهمی که در رشد آن نقش دارند و تاثیرات آنها را بررسی کنیم:

نیتروژن:

نیتروژن باعث افزایش قدرت فتوسنتز در گیاهان و رشد بهتر جوانه ها در آنها می شود. کودهای اوره مقدار مناسبی نیتروژن در خود دارند. فسفر: کودهای با فسفر بالا مقاومت ریشه، ساقه و برگ درختان از جمله درختان انار را افزایش داده و دیواره سلولی آنها را قوی تر می کند. آهن: این درخت برای افزایش فتوسنتز خود به آهن نیاز دارد. بهترین کود آهن برای درختان انار کود کلات آهن است که البته آن یکی از مکمل های کود ۱۹۶۳ است.

کود ۱۹۶۳ برای درختان انار گوگرد:

گوگرد یک کود ثانویه به همراه عناصر دیگر است که برای بهبود رنگ گیاه و افزایش کیفیت محصول استفاده می شود. کلسیم: کلسیم یکی دیگر از عناصر بسیار مهم برای درخت انار است و از ترک خوردن میوه ها محافظت می کند و باعث رشد بهتر آنها می شود. یکی از بهترین کودها برای این منظور نیترات کلسیم در کنار کود ۱۹۶۳ در هنگام بذر افشانی است.

روی:

 روی یکی دیگر از عناصر ریز مغذی است که کیفیت و تازگی محصول را بهبود می بخشد. کوددهی درخت انار در اواسط زمستان در این زمان چالکود بهترین فرصت برای درختان انار است. البته بهتر است این کار از سال سوم انجام شود تا به ریشه آسیب نرسد. بر اساس آزمایش خاک می توانیم تمام عناصر مورد نیاز خاک را به همراه کود مرغی و کود ۱۹۶۳ تهیه کرده و به صورت کود به گیاه برسانیم. 300 تا 500 گرم برای هر درخت با توجه به سن آن کافی به نظر می رسد.

کود ۱۹۶۳ برای درختان انار کود ۱۹۶۳ برای تورم جوانه درختان انار

 در زمان جوانه زنی بهترین کود برای درختان انار کودهای فسفر بالا و ۱۹۶۳ است. بهتر است این کودها را با آبیاری به خاک بمالید. کودهای کلسیم و بور نیز در این مرحله مفید هستند که می توان از آنها به عنوان محلول پاشی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تقویت کننده گل بنجامین

بهترین کود برای رشد میوه انار

 بهترین کودهای شیمیایی در این مرحله برای میوه انار، کودهای پتاسیم و ۱۹۶۳هستند. زیرا به بزرگتر شدن میوه کمک می کنند. همچنین برای تقویت درخت می توانیم از کودهایی استفاده کنیم که دارای ریز عناصر کامل هستند. کوددهی برای تغییر رنگ میوه و زمان برداشت در این مرحله کشاورزان باید کمک کنند تا میوه از سبز به قرمز تبدیل شود و بزرگ شود. بهترین روش کوددهی محلول پاشی است. می توانیم در این مرحله از نیتروژن و پتاسیم و البته فسفر به میزان کمتری استفاده کنیم. البته بور، کلسیم و ۱۹۶۳ مفید است.

به این مطلب امتیاز دهید!
رضایتمندی شما از این مقاله!
5/5
جستجو
فهرست مطالب

همین‌حالا از مشاوره رایگان آل‌کود استفاده کن

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مشاوره کود دهی، فروش ریز مغذی

09120807366
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]