کودهای پاییزه درخت سیب

برنامه غذایی درخت سیب بدین گونه است که درخت سیب در مرحله قبل‌ از گلدهی و تورم جوانه ها از کودهای فروت ست برای تغذیه خود استفاده می‌کنند که این کود درخت سیب شامل عناصر ازت، روی و بور هستند که برای رشد و گلدهی درخت سیب بسیار ضروری هستند. شما می‌توانید از کودهای پاییزه درخت سیب در فصل پاییز برای تقویت رشد و درشت‌تر شدن میوه‌های درختان سیب و همچنین جهت جلوگیری از ترک‌ خوردگی میوه سیب استفاده کنید. شما باید کوددهی درختان سیب را دو یا سه بار قبل‌ از برداشت میوه انجام بدهید. ریشه درخت سیب تمامی مواد مغذی خود را از خاک می‌گیرد و شما باید برای تغذیه درخت سیب، ابتدا خاک کشت شده‌ی درختان سیب را مورد بررسی قرار بدهید. برای کشاورزان لازم است که در مرحله قبل‌ از کاشت از خاک مورد کشت درخت سیب آزمون خاک بگیرند و کشاورز پس‌ از تشخیص کمبود نوع عنصر، از طریق آن متوجه کمبود نیازهای غذائی درختان سیب خود شوند.

برنامه غذایی درخت سیب در مراحل مختلف رشد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم عناصر ازت، بور و روی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین عناصر مورد نیاز درخت سیب هستند که درخت سیب در مرحله تشکیل میوه به آن‌ها نیاز اساسی دارد. عنصرهای آهن و پتاسیم نیز جزو عناصر ضروری و مورد نیاز درخت سیب هستند که قبل‌ از برداشت میوه یعنی در زمان رنگ گیری درختان سیب نقش مهمی را در رنگ دهی درخت‌های سیب قرمز برعهده دارند. کشاورزان باید ۱۰ روز قبل‌ از برداشت میوه‌های درختان سیب از کودهای مخصوص خوش‌رنگ و قرمز کردن درختان سیب استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف هیومیک اسید

ویژگی های بهترین کود پاییزه درخت سیب

کود پتاس یکی از کودهای مهم و ضروری برای درختان سیب است که تحت عنوان کودهای پاییزه درخت سیب و در فصل پاییز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتاسیم جزو یکی از ضروری‌ترین عناصر برای درشت‌تر کردن میوه‌ی سیب است. کودهای پتاس دار باعث افزایش آنتوسیانین می‌شوند و اثرات نامطلوب کودهای ازته را به مقدار زیادی خنثی می‌کنند. پتاسیم از طریق بهبود نمو و رشد میوه سیب موجب تجمع رنگ‌دانه آنتوسیانین و بهتر شدن رنگ قرمز در میوه‌های درخت سیب می‌شود.

برای رنگ دهی بیشتر و بهتر در میوه‌های درخت سیب از کود هورتی کالر اسپری که مقادیر بسیار زیادی از پلی‌ساکارید و پتاسیم را دارند استفاده می‌شود. پتاسیم تمامی آنزیم‌هایی را که در رشد و نموی میوه سیب مؤثر هستند را فعال می‌کند. کمبود پتاسیم ضررهای زیادی را به درختان سیب وارد می‌کند که از آن جمله می‌توان به سوختگی در نوک و حاشیه برگ‌ها، حساسیت بالا به بیماری‌ها، قاشقی شدن برگ‌ها و توقف رشد میوه سیب و همین‌طور کاهش کیفیت و مرغوبیت این میوه را نام برد.

کودهای پاییزه درخت سیب

روش چالکود در دادن کود پاییزه درخت سیب

چالکود یکی از بهترین روش‌های کوددهی درختان سیب در باغات بزرگ است که به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های انجام چالکود زمستانه درختان سیب را برایتان به‌طور کامل توضیح بدهیم.

درخت سیب برای رشد و نمو و به دست آوردن میوه‌ای خوش‌رنگ، درشت، بسیار باکیفیت و خوش‌ طعم در طول تمامی مراحل رشد خود احتیاج به عناصر ضروری و مواد مغذی دارد و این مواد را کشاورزان از طریق کودهای گیاهی و حیوانی به درختان سیب می‌دهند. یکی از روش‌های مورد استفاده برای رساندن مواد غذایی از طریق کودهای پاییزه درخت سیب در فصل‌های سرد سال همچون پاییز و زمستان استفاده از روش چالکود است. برای شناخت چالکود باید بدانیم که چالکود یک روش برای کود دهی به عمق و ریشه خاک است که تمامی عناصر ضروری را که ریشه درخت سیب برای رشد و نمو به آن احتیاج دارد را به خوبی به درخت سیب می‌رساند. اصولاً مقدار عناصر ضروری موجود در ترکیب چالکود برای درختان سیب، کمتر از مقداری است که در فصل‌هایی که درخت سیب فعال است، مورد استفاده واقع می‌شود.

کود دامی استفاده ‌شده در ترکیب چالکود باید پوسیده باشد و به‌جای استفاده از کودهای تک عنصری می‌توان از ترکیب کود مخصوص چالکود بهره برد. در این حین کشاورزان با استفاده از کودهای بیولوژیکی نیز می‌توانند به جذب سریع‌تر کودهای چالکود کمک زیادی را کنند. یک چالکود مفید و مؤثر از ترکیب کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست با کودهای ماکرو است که برای مؤثر واقع شدن ترکیب چالکود می‌توان هیومیک اسید گرانول را به‌صورت پودری با آن ترکیب نمود.

در آخر لازم است بدانیم که چالکود از دو روش انجام می‌شود که در زیر آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

1_ در روش اول همه عناصر ضروری درخت سیب با توجه به نیاز خاک درون آن قرار داده می‌شود که گاهی اوقات ممکن است یک عنصر به دلیل مقدار زیاد آن در خاک دو برابر شود

2_ در این روش مواد ضروری درخت سیب را با کودهای چالکود ترکیب می‌کنند و به فراوانی در دسترس مردم قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: قیمت کود آهن برای درخت سیب

کوددهی پاییزه درخت سیب به روش محلول پاشی

استفاده از کودهای پاییزه درخت سیب به روش محلول پاشی باعث تقویت اندام‌های باردهی گل برای افزایش گرده افشانی و تبدیل بیشترین مقدار گل به میوه است. محلول کود فروت ست یکی از محلول‌های تقویت کننده درخت سیب است که به‌صورت مایع یا پودری با دوزهای ۲ تا ۳ هزار به بازار عرضه می‌شوند و در دسترس همگان قرار می‌گیرند. کوددهی پاییزه درخت سیب به‌صورت محلول پاشی در ابتدا یک ماه بعد از برداشت میوه سیب یعنی در اواخر مهر ماه و تا قبل‌ از ریزش برگ‌ها انجام می‌شود. معمولاً محلول پاشی در هنگام عصر برای جذب بهتر عناصر انجام می‌شود و باغداران بایستی دو یا سه روز قبل‌ از محلول پاشی اقدام به آبیاری باغ نمایند.

محلول پاشی درخت سیب فواید زیادی را دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش غلظت عناصر غذایی جوانه‌های گل و سر شاخه‌ها اشاره کرد که سبب افزایش مقاومت آن‌ها نسبت‌ به سرما می‌شود.

در مرحله تورم جوانه‌ها عنصر بور از سایر اندام‌های درخت به سمت جوانه‌های درخت سیب حرکت می‌کند که غلظت عنصر بور در این مرحله بیش‌ از اندازه است. بنابراین کشاورزان باید علاوه‌ بر محلول پاشی پس‌ از برداشت محصول در زمان تورم جوانه‌ها که در اواخر ماه اسفند یا اوایل بهار است، محلول پاشی درختان سیب قبل‌ از تورم جوانه‌ها با همان فرمول قبلی را تکرار کنند.

برای خرید اسید هیومیک با همکاران ما در آلکود در ارتباط باشید

به این مطلب امتیاز دهید!
رضایتمندی شما از این مقاله!
5/5
جستجو
فهرست مطالب

همین‌حالا از مشاوره رایگان آل‌کود استفاده کن

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مشاوره کود دهی، فروش ریز مغذی

09120807366
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]