علت خشک شدن برگ درخت فندق

علت خشک شدن برگ درخت فندق می تواند ناشی از عوامل و دلایل مختلفی باشد در ادامه این مقاله سعی شده است که تا حد امکان شما را با آن آشنا کنیم.

درخت یا درختچه فندق بومی قفقاز، آسیای صغیر و اروپا می باشد. سطح زیر کشت فندق در استان های شمالی ایران بیش از ۱۶۰۰۰ هکتار است که ۸۰% این میزان در منطقه اشکورات رودسر واقع شده است. یکی از بیماری های اصلی که می تواند علت خشک شدن برگ درخت فندق باشد بیماری بلایت قهوه‌ای برگ هاست که توسط قارچ ها ایجاد می شود در ماه‌های گرم سال مانند خرداد ، تیر و مرداد باعث خشک شدن برگ درخت فندق و یا به عبارتی گویاتر موجب خزان زودرس برگ درخت فندق می شود. البته توجه داشته باشید که این بیماری درمناطق مه خیز رایج تر است.

سوختگی قهوه ای برگ ها یا بلایت درختان فندق برای نخستین بار در جهان در کشور ایتالیا شناسایی شد. البته به یاد داشته باشید که هم اکنون در کشور های چین و ژاپن و ایران نیز این بیماری رواج دارد. در ایران برای نخستین بار در شرق گیلان و در آستارا توسط یک تیم متخصص و تحقیقاتی گزارش شد و این بیماری را عامل و علت خشک شدن برگ درخت فندق شناسایی کردند که در نهایت موجب کاهش چشمگیر محصول فندق از نظر کمی و کیفی شد.

علائم و نشانه های ظاهر شدن بیماری

در اواسط فصل بهار لغایت اواخر این فصل ممکن است شما لکه های زرد رنگی را روی برگ درخت فندق مشاهده کنید که با گذر زمان و به مرور این لکه ها بزرگتر و قهوه‌ای رنگ می شوند. این علائم و نشانه های اولیه از علت خشک شدن برگ درخت فندق به شمار می‌روند.

اگر بخواهیم به صورتی علمی تر و با جزئیات بیشتر این مسئله را بررسی کنیم باید بگوییم که پردیس های قارچی یا همان اندام با رده جنسی قارچ ها با گردنی بلند در پشت برگها و سطح زیرین آن ها لکه هایی را ایجاد می کنند این لکه ها که علت خشک شدن برگ درخت فندق هستند با چشم های غیر مسلح نیز قابل دیدن می باشند. پس از این مرحله در هوای مه آلود آلودگی برگها شده و منجر به خزانه نابهنگام در ماههای مرداد و تیر می شود در نتیجه ضعف عمومی در پشت برگ درختان فندق نمایان میشود.

روشهایی برای کنترل و یا کاهش خسارات ناشی از بیماری

  • روش زراعی
  • برگ هایی از درخت را که دچار خزان زودرس شده اند در پای درختان جمع آوری کرده و آن ها را به صورتی کامل از بین ببرید چرا که قارچ خاصیت تکثیر شوندگی بسیار زیادی دارد.
  • توصیه دیگر ما به شما این است که در اواخر فروردین ماه تا اردیبهشت ماه اقدام به شخم زنی نمایید ضمن این که برگ های آلوده را در دل خاک محو کنید برای نتیجه دهی بهتر پیشنهاد ما به شما این است که این کار را به صورت سالانه تکرار نمایید.
  • پس از آزمودن ویژگی‌های ساختاری و مواد تشکیل دهنده خاک باید از کودهای شیمیایی به ویژه کود فسفره و پتاسه به مقدار بهینه و لازم استفاده نمایید این کار را از اسفند ماه تا فروردین ماه هر سال تکرار نمایید.
  • مبارزه شیمیایی

روش دوم که مبارزه شیمیایی است اغلب توصیه نمی‌شود اما در صورتیکه به روش های بالا نتیجه مطلوب برای شما حاصل نشد پیشنهاد می کنیم که از اواسط بهار تا اواخر آن که زمان آشکار شدن آسکسپور ها است اقدام به سمپاشی با استفاده از دو دین و یا بنومیل نمایید. با توجه به میزان بیماری شما که علت خشک شدن برگ درخت فندق است شما می بایست عمل سمپاشی را ۲ الی ۳ بار و به فاصله زمانی حداکثر ۱۵ روز انجام دهید . اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که سم پاشی که شما در مرحله آخر انجام خواهید داد باید حداقل ۲۰ روز قبل از برداشت محصول انجام شود.

علت خشک شدن برگ درخت فندق

چند نمونه از عوامل و علت خشک شدن برگ درخت فندق

یکی از سرمایه گذاری های بسیار مهم برای آینده باغ شما نگهداری از درختان است از جمله درخت فندق. بروز نشانه‌هایی مانند لکه های قهوه ای روی برگ درخت فندق و یا شاخه های خشک گاهی معمول و متداول است و گاهی از نشانه ها و علت خشک شدن برگ درخت فندق می باشد. تشخیص اینکه این نشانه ها طبیعی است و یا غیر طبیعی گاه مسئله ای دشوار بوده و نیاز به تجربه و تخصص در این زمینه دارد اما در ادامه چند نمونه از عوامل و علت خشک شدن برگ درخت فندق را با هم بررسی خواهیم کرد تا شما به صورت اجمالی با این عوامل و علل آشنا شوید.

  1. قرار گرفتن بیش از اندازه درخت از جمله درخت فندق در معرض نور خورشید به آن اصطلاحاً سوختگی برگ گفته می‌شود. البته شرایط نامساعد محیطی مانند طوفان های شدید می تواند آسیب پذیری درخت را در مقابل نور خورشید تشدید کند.
  2. یکی دیگر از علت خشک شدن برگ درخت فندق می تواند ناشی از سرمازدگی باشد البته توجه داشته باشید که راهکاری که برای محافظت از درخت در مقابل سرمازدگی ارائه شده است این است که با استفاده از کرباسیان با ملافه های قدیمی درخت را بپوشانید تا فصول سرد سال را با موفقیت پشت سر بگذارد و احتمال سرمازدگی آن به طرز چشمگیری کاهش یابد.
  3. استرس تغییر مکان و جابجایی به عنوان یکی دیگر از علت خشک شدن برگ درخت فندق شناسایی شده است که درخت در این دوره دچار شوک جابجایی می شود.
  4. یکی دیگر از مشکلات جدی که درخت فندق را تحت تاثیر خود قرار می دهد حشرات و بیماری‌هایی است که سلامتی درخت را تهدید می کند.
  5. آبیاری نامناسب و ناکافی نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از علت خشک شدن برگ درخت فندق به شمار برود همانطور که کود دهی بیش از اندازه سلامتی درخت را به خطر می‌اندازد آبیاری ناکافی نیز می تواند همین تاثیر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کود درخت فندق

سخن پایانی

به پایان این مقاله رسیدیم و در انتها از تک تک شما عزیزان سپاسگزاریم که وقت ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دادید و این مقاله را تا انتها مطالعه نمودید. امیدواریم مطالبی مهم و ارزشمند را در اختیار شما قرار داده باشیم و شما توانسته باشید با استفاده از تعاریفی که عنوان شد به علت خشک شدن برگ درخت فندق پی برده باشید.

برای خرید اسید هیومیک با همکاران ما در آلکود در ارتباط باشید

به این مطلب امتیاز دهید!
رضایتمندی شما از این مقاله!
5/5
جستجو
فهرست مطالب

همین‌حالا از مشاوره رایگان آل‌کود استفاده کن

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مشاوره کود دهی، فروش ریز مغذی

09120807366
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]